23948sdkhjf

E-handlen vokser og vokser: Her er de 20 mest populære netbutikker

Efter et par år med corona er e-handlen kun blevet større. For selvom forbrugerne ikke længere er tvunget til at handle online grundet nedlukninger og restriktioner, så har endnu flere end før taget bekvemmeligheden og prisniveauet til sig.

Hele top-20-listen kan ses nederst i artiklen.

Men de senere år har der også været en række andre udviklinger indenfor nethandlen. Blandt andet hvem der sælger mest.

I en ny undersøgelse fra DI Handel fremgår det, at de 20 største netbutikker herhjemme står for over 40 procent af den samlede nethandel, mens tallet i 2016 var 33 procent.

Den tendens kan Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, genkende.

- Vi ser en klar tendens til, at de største webshops tager en større bid af markedet end tidligere. Derfor er det også meget positivt at se, at danske webshops fylder så meget i toppen af listen. Det er et udtryk for, at de store danske webshops er blevet større og bedre og kan konkurrere med de store giganter, siger Jacob Kjeldsen.

Danskere holder fanen højt

Selvom der i en længere periode har været en vis "Ulven kommer"-stemning over Amazons snarlige indtog på det danske marked, så er den amerikanske gigant faktisk faldet i markedsandel herhjemme, idet de går fra 2,4 procent til 2,2 procent af nethandlen. Det rækker til en sjetteplads på DI Handels liste.

En anden udenlandsk webshop, Zalando, indtager førstepladsen, men derudover er det kun danske virksomheder, der gør sig i top 5.

Alligevel er der dog en del udenlandske webshops på top-20-listen, og samlet udgør de 16,1 procent af den danske e-handel.

Det kan der dog blive lavet om på, håber Jacob Kjeldsen.

- Danskerne bruger rigtig mange penge i udenlandske webshops, men ikke nær så mange udenlandske kunder handler i danske webshops. Det skaber en ubalance. Men det viser også et stort potentiale for danske virksomheder. Vi er så gode til e-handel herhjemme, at vi skal udnytte det til at sælge til en langt større kundekreds udenfor landets grænser, siger Jacob Kjeldsen.

Blandt højdespringerne på listen er Coop og Nemlig.com, som begge havde store markedsandele i 2016, men som er blevet endnu større. Ligeledes har H&M og især Matas formået at blive større i de fem år, der er gået.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079